Zarządzanie szarością – krótki przewodnik
Drukarki i plotery wodnopigmentowe posiadają długą listę atutów, czyniącą z nich ultymatywny oręż w rękach fotografa i grafika. Oferują potężny kontrast – smolista czerń przepięknie buduje przestrzenność drukowanych fotografii. Mają olbrzymi gamut barwowy. Z chirurgiczną precyzją i ostrością odwzorowują najdrobniejsze detale. Są stabilne i powtarzalne jak śmierć. Nadruk ma świetne właściwości archiwalne, oraz wykazuje niską podatność na defekty metameryczne (zmiana tonu barw w świetle sztucznym). Bogactwo dostępnych podłoży jest nieprzebrane – fotograficzne papiery polietylenowe wykańczane na błysk, półmat, satynę, perłę bądź jedwab, kartony barytowe i tytanowe satynowe i błyszczące z mniej lub bardziej zaakcentowanym reliefem włókien alfacelulozy bądź bawełny, kartony artystyczne matowe kalandrowane na gładko, z wyraźnym włóknem bądź teksturą, płótna bawełniane, poliestrowe bawełniano-poliestrowe matowe i werniksowane na satynowy połysk, tkaniny repozycjonowalne czy wreszcie syntetyczne podłoża winylowe, banerowe, folie do podświetlania… Trudno wyliczyć za jednym zamachem wszystkie dostępne możliwości.
Z długiej listy zalet pigmentówek niezmiernie istotna jest dostępność rozcieńczonych czerni – tuszy szarych i jasnoszarych. Umożliwiają one druk fotografii czarno-białych z użyciem neutralnych kolorantów, bez uwydatniania ziarna rastrowego, z zachowaniem znakomitej płynności tonalnej. Dodatkowo producenci urządzeń dają dostęp do zaawansowanych trybów druku czarno-białego, w których stosowany jest jeszcze bardziej agresywny GCR (Grey Component Removal – podmiana komponentu szarego), minimalizujący intarsję tuszy kolorowych. Tak powstały nadruk cechuje lepszą neutralnością w świetle sztucznym (mniejsza podatność na defekty metameryczne), zaś pigmenty węglowe będące podstawowym budulcem neutralnych kolorantów gwarantują jeszcze lepszą odporność na blaknięcie, idącą nawet w setki lat!
Wadą stosowania trybów czarno-białych jest brak profili ICC umożliwiających przeprowadzenie symulacji (softproofingu) wyglądu wydruku, pozwalającego odwzorować na ekranie kontrastowość, ton nadruku i odcień podłoża. W poniższym przewodniku zaprezentuję sposób eliminacji tej niedogodności. Za przykład posłużą nam nowe Epsony SureColor P600 oraz P800 – zastosowany w nich nowy zestaw tuszy Ultrachrome HD ma znacząco poprawiony gęstość optyczną (Dmax) czerni fotograficznej w stosunku do poprzednich generacji pigmentów Ultrachrome K3. Studzienna głębia czerni czyni je doskonałymi kandydatami do roli cyfrowego powiększalnika, przewyższając kontrastowością i przestrzennością tradycyjne baryty żelatynowo-srebrowe.
Proces budowania profili warto jest dla higieny zacząć od linearyzacji drukarki z użyciem oprogramowania ColorBase2, co zapewni dociągnięcie jej do stanu fabrycznego, oraz pozwoli wrócić do niego w przyszłości – bez konieczności ponownego profilowania wszystkich mediów. Do przeprowadzenia procedury potrzebne będzie oryginalne podłoże Epsona oraz spektrofotometr X-Rite ColorMunki, i1Pro, i1Pro2 lub i1iSis
Do stworzenia profilu użyjemy narzędzi oprogramowania Quad Tone RIP – shareware, koszt 50$:
http://www.quadtonerip.com/html/QTRdownload.html
W folderze QuadToneRIP znajdziemy podfolder Eye-One, gdzie znajdziemy 21 i 51 próbkowe wzorce z układem dla ColorMunki oraz i1Pro. Wybrany wzorzec otwieramy w Photoshopie i przystępujemy do drukowania w oknie dialogowym wybierając Printer Manages Colors (drukarka zarządza barwą):
W ustawieniach sterownika wybieramy tryb Advanced Black and White:
W zaawansowanych ustawieniach trybu ABW możemy również wybrać krzywą kontrastu, tonowanie sepiowe, selenizowane, dowolne własne, bądź mieszane (inne dla świateł i cieni) :
Po wydrukowaniu wzorca skanujemy go spektrofotometrem ColorMunki przy pomocy aplikacji PhotoColor Picker. Kalibrujemy sensor i włączamy tryb pomiaru ciągłego:
Zapisujemy wyniki skanowania w formacie CXF:
Konwertujemy plik z formatu cxf na postać L*a*b:
http://www.jpereira.net/apps/cxf2cgats/
Efekt konwersji zapisujemy jako plik tekstowy z rozszerzeniem .txt
W przypadku spektrofotometru i1Pro2 pobieramy pliki referencyjne dla programu i1Profiler stworzone przez Scotta Martina (www-on-sight.c0m):
i1Profiler Workflow Files for 21 and 51 step grayscale targets
Pobrane pliki umieszczamy w katalogach:
Mac OS: Library>ApplicationSupport>X-Rite>i1Profiler>ColorSpaceCMYK>MeasureReferenceWorkflows
Win XP: \Documents and Settings\All Users\Application Data\X-Rite\i1Profiler
Win 7, 8, Vista: \ProgramData\Application Data\X-Rite\i1Profiler
Wybieramy 21 lub 51 próbkowy wzorzec:
Atutem spektrofotometru i1Pro2 jest dodatkowy pomiar przy pomocy diody UV – dzięki temu możemy uzyskać odczyty obrazujące wygląd papieru oświetlonego światłem bez UV (tryb M2 – np. wydruk za szkłem muzealnym), z ilością UV żarówki halogenowej (tryb M0) oraz z ilością UV hipotetycznego iluminantu D50, tj. światła dziennego o CCT (Correlated Color Temperature – skorelowana temperatura barwowa) 5000K. W przypadku spektrofotometru ColorMunki dysponujemy jedynie pomiarem UV Cut, odpowiadającemu trybowi M2 (światło bez UV). Poniżej barwa papieru Hahnemühle Baryta FB w zależności od trybu pomiarowego:
Zeskanowany plik zapisujemy w formacie CGATS CIELab. Z utworzonych plików .txt zawierających pomiary L*a*b tworzymy profile ICC grayscale lub RGB przy pomocy narzędzi QTR-Create-ICC lub QTR-Create-ICC-RGB:
W efekcie otrzymujemy raport z krzywą charakterystyczną oraz profil ICC:
Utworzony profil w systemie Windows klikamy prawym przyciskiem myszy, wybieramy zainstaluj profil. W OSX kopiujemy profil do folderu Library>ColorSync>Profiles. W tym momencie możemy go wykorzystać dla próby koloru/softproogingu w Photoshopie lub Lightroomie:
Zdjęcia należy przed wydrukowaniem z użyciem trybu ABW skonwertować do utworzonego profilu, zapewni to optymalne odwzorowanie gradacji szarości zdjęć na wydruku:
Warsztaty zarządzanie barwą – od fotografii po druk. Szczecin, 11 kwietnia 2015
W imieniu moich partnerów – foto-team.pl, Canon PL, NEC Display Solution, X-Rite Photo PL serdecznie zapraszam na warsztaty, które będę miał przyjemności prowadzić 8)
Do naszej dyspozycji będziemy mieć kalibratory i wzorce X-Rite stanowiące klasę samą dla siebie, najlepsze monitory do zastosowań o krytycznym znaczeniu barwy z oferty NEC Display Solution, oraz ubóstwiany przeze mnie ploter – Canon iPF6450SP z baterią dwunastu najlepszych na świecie tuszy pigmentowych Canon LUCIA EX.
Jeśli jesteście zwolennikami ultymatywnej jakości, rozwiązań ostatecznych i uwielbiacie zapach barytu o poranku i chcecie, by delty E jadły wam z ręki wybierzcie się w kwietniu do Szczecina!
Zapis webinarium X-Rite, pytania i odpowiedzi
Serdeczne dzięki za udział w spotkaniu – poniżej zapis prezentacji:
oraz odpowiedzi na pytania:
Zarządzanie barwą w produkcyjnym druku fotografii
W imieniu X-Rite Photo Polska serdecznie zapraszam do udziału w bezpłatnym webinarium nt. praktycznych zastosowań zestawu X-Rite i1Publish Pro 2 w cyfrowym druku fotografii!
Podczas webinarium dokonam przeglądu praktycznych zastosowań zestawu X-Rite i1Publish Pro2 w cyfrowym druku fotografii. Omówię problematykę tworzenia profili RGB dla cyfrowych minilabów, kalibracji i tworzenia profili CMYK dla urządzeń do druku cyfrowego (solwentowe, sublimacyjne, UV, tonerowe itp.) z kontrolerami druku (RIP).
W trakcie pokazu zajmę się takimi zagadnieniami dotyczącymi tworzenia profili, jak percepcyjna i relatywnie kolorymetryczna metoda odwzorowania barw, maksymalne limity farby, sposoby generacji krzywych czerni (GCR) oraz ich wpływ na jakość i redukcję kosztów, nowe standardy pomiarów M0 – M1 – M2 oraz kompensacja wybielaczy optycznych (OBA), atuty profili device link.
Prezentacja zostanie przeprowadzona przy użyciu zestawu spektrofotometru X-Rite i1Pro2 z oprogramowaniem do tworzenia profili i1Profiler w wersji Publish, umożliwiającej tworzenie profili urządzeń RGB, CMYK, n-color oraz device link, na przykładzie kontrolera druku EFI Fiery.
Wtorek • 25 listopada 2014 • godz. 11:30
Rejestracja: click
Barytowy Wzorzec Pigmentowy Hahnemühle
Chcesz się przekonać, czy twój monitor poprawnie wyświetla barwy? Napisz e-mail z prośbą o przesłanie darmowego Barytowego Wzorca Pigmentowego (ilość wzorców ograniczona). Wzorzec został wydrukowany przeze mnie na dwunastokolorantowej drukarce wodnopigmentowej Canon ImagePROGRAF 8300 – mz. najlepszej fotograficznej drukarce, jaką stworzył rodzaj ludzki. Wydruk został wykonany na artystycznym podłożu barytowym Hahnemühle Baryta FB Całość oprofilowałem przy pomocy zestawu X-Rite i1Publish Pro 2.
Przekonaj się, czy Twój monitor poprawnie odwzorowuje barwy. Dowiedz się, dlaczego uwielbiam zapach barytu o poranku
1) Do poprawnej oceny zgodności barw konieczne jest oświetlenie wzorca jasnym światłem dziennym, lub sztucznym możliwie zbliżonym do światła dziennego o skorelowanej temperaturze barwowej 5000K (SoLux Daylight, JUST Normlicht, GTI Lite, OttLite/GrafiLite, Osram LUMILUX ColorProof, Philips Graphica Pro 950).
2) Pobierz plik z wzorcem
3) Pobierz profil ICC użyty do wydrukowania wzorca
4) Zainstaluj profil w systemie – Windows: skopiuj profil na pulpit, kliknij na nim prawym przyciskiem myszy, wybierz opcję “Zainstaluj profil”. OSX: skopiuj profil do katalogu user\Library\ColorSync\Profiles\ (nazwa użytkownika\Biblioteki\ColorSync\Profile\)
5) Otwórz zdjęcie w programie Adobe Photoshop. Włącz symulację barw wydruku – View>Proof Setup>Custom… Device to Simulate: iPF8300+HahnemuehleBarytaFB.icc, Rendering Intent: Perceptual, [v] Simulate Paper Color (Widok>Ustawienie próby>Własne… Symulowane urządzenie: iPF8300+HahnemuehleBarytaFB.icc, Metoda konwersji kolorów: Percepcyjna, [v] Symuluj kolor papieru
6) Dokonaj porównania wzorca z wyświetlonym obrazem
Warsztaty Eduweb.pl – Monitor Graficzny, kalibracja i profilowanie
Zapis warsztatów z kalibracji i profilowania monitora graficznego, prowadzonych przeze mnie na portalu Eduweb.pl
http://eduweb.pl/live/monitor-graficzny-%E2%80%93-kalibracja-profilowanie
Zarządzanie barwą – od fotografii po druk
Zapraszam na fotograficzną relację prowadzonej przeze mnie imprezy zorganizowanej przez firmę Canon Polska, przy współudziale firm EIZO Polska, Ilford i Fomei
Zarządzanie barwą w druku cyfrowym
Pod koniec listopada miałem przyjemność prowadzić w siedzibie firmy Alstor warsztaty “Zarządzanie barwą w druku cyfrowym”.
http://www.eizo.pl/wydarzenia/warsztaty-zarzadzanie-barwa-w-druku-cyfrowym/
Dziękuję wszystkim uczestnikom Webinarium!
Serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom Webinarium X-Rite “Zarządzanie barwą w cyfrowej ciemni”, które miałem przyjemność poprowadzić!
Z uwagi na ogromną ilość pytań trochę trwało zanim udało mi się na wszystkie odpowiedzieć, za co serdecznie Państwa przepraszam.
Pani Kasi oraz Panu Arturowi gratuluję cennych wygranych!
Mam wielką nadzieję, że uda się zorganizować kolejne tego typu spotkania. Z uwagi na ograniczone ramy czasowe spotkania nie udało mi się nawet w małym stopniu wyczerpać tematu. Niedawno mieliśmy też ekscytującą premierę nowego spektrofotometru Eye One Pro 2, a dzięki uprzejmości firmy X-Rite miałem możliwość zapoznania się z szczegółami technicznymi jego konstrukcji – naprawdę jest o czym opowiadać, zapowiada się fantastyczne narzędzie…
pozdrawiam i do usłyszenia,
Marcin “Czornyj” Kałuża
Komentarze