Posted on kwietnia 23, 2012

p. Arkadiusz:

P: i1Pro Extreme – czym się różnią nowe produkty od zestawu który posiadam?

O: Podstawowa różnica to oprogramowanie i1Profiler, o znacznie większych możliwościach w stosunku do oprogramowania i1Match 3 (bazującym na oprogramowaniu Profile Maker).

P: czy i1 display pro jest dokładniejszy od i1Pro

O: W przypadku kalibracji monitorów tak, i1Display Pro jest dokładniejszy od i1Pro

p. Aneta

P: pracuję na Monitorze Eizo Flex Scan SX 22262W (mój pierwszy profesjinalny monitor). Ostatnio kalibrowałam go kalibratorem Color Munki design. Na tym stowrzonym profilu pracuję na co dzień, ale nie do końca jestem pewna poprawności. Na monitorze mam możłiwość zmiany barw przez przycisk M. Kalibrowałam na jednym z profili przygotowanych pierwotnie i mam jego ustawiony w czasie pracy (domyślam się, że profił wygenerowany podczas kalibracji został przypisany do niego – czy dobrze myślę?) Profil, który wygenerowałam ma być najbliższymi kolorami, który wyjdzie w druku (o ile ten profil dołączę do pliku). Do każdego z tych opcji pod przyciskiem M mogę dopasować osobny wygenerowany profil przez kalibrator? tzn. RGB, Photo, User 1, User2….?
. Tę samą kalibrację zrobiłam do lapropa, do którego podłączam monitor. Są wygenerowane osobne dwa profile w tym samym pomieszczeniu. Jednak na laptopie kolory mam jasne i niebieskawe. Jest ta cecha matryc lapropowych i nie da się idealnie zsynchronizować tych barw?

O: Monitor SX2262W należy skalibrować w trybie “User 1″, ustawiając parametr Brightness według wskazań oprogramowania. Po wykonaniu kalibracji oprogramowanie oprofiluje, oraz przypisze w systemie utworzony profil dla naszego monitora. Trybów User 2, 3 możemy użyć by wykonać dodatkowe kalibracje – np. jaśniejszą i ciemniejszą, symulującą wygląd odbitki oglądanej w ciemniejszym/jaśniejszym oświetleniu. Dla pozostałych trybów nie ma sensu tworzyć profili – służą one raczej do zastosowań rozrywkowych, oraz – w przypadku trybu sRGB – do wyświetlania barw zbliżonego do normalnego monitora (CRT oraz normalnogamutowych LCD). Profilu utworzonego dla monitora nie należy dołączać do pliku, który chcemy wydrukować – jest on wyłącznie informacją dla Photoshopa, Lightrooma itd. w jaki sposób monitor wyświetla barwy. Jeżeli mimo skaliborwania laptopa wyświetlane na nim barwy znacząco odbiegają od barw wyświetlonych na monitorze SX2262W, należy upewnić się czy w systemie operacyjnym został mu poprawnie przydzielony profil ICC utworzony po kalibracji.

p. Daniel, p. Tomasz:

P:Jakie żródło światła polecane jest do oświetlenia stanowiska pracy z kolorem, JustNorm D50, GTI (świetlówki) czy może SOLUX D50 (halogen)
P: Jakie żarówki najlepsze będą do oświetlenia miejsca pracy fotografa (biurko)

O: Jeśli tylko do oświetlenia otoczenia monitora, wystarczą byle jakie świetlówki lub LED-y o skorelowanej temperaturze ok. 5000K, które pozwolą uzyskać na tle za monitorem szarość zbliżoną do szarości wyświetlonej na monitorze.
W przypadku światła do oceny barw na obditkach i wydrukach należy zastosować halogeny światła dziennego (Solux Daylight 4700K), lub świetlówki o jak najwyższym CRI – GrafiLite, Philips Graphica Pro 950, Osram Lumilux Colorproof, lub profesjonalne – JUST Normlicht, GTI. Te ostatnie dobrze imitują światło dzienne również pod względem zawartości UV uaktywniającego wybielacze optyczne zawarte w papierze.

p. Łukasz:

P: Witam, jak połączyć pracę w przypadku publikacji do internetu i druku offsetowego? jest to możliwe na jednym monitorze?

O: Optymalny do tego typu zadań jest monitor wyposażony w 3DLUT, zapamiętujący kilka kalibracji. Pozwoli nam to na stworzenie kalibracji z wykorzystaniem pełnego gamutu, jaskrawością i punktem bieli dobranym do podłoża stosowanego w druku offsetowym, oraz drugiej z punktem bieli D65, gamutem ograniczonym do sRGB, jasnością dopasowaną do typowej jasności monitorów konsumenckich. W przypadku modeli z pełną, sprzętową kalibracją będziemy mieć również np. możliwość stworzenia symulacji wyświetlania barw na urządzeniach mobilnych (iPhone, iPad itp.)

p. Krzysztof:

P: Czy zaleca Pan bądź nie zaleca – obróbkę plików pochodzących z profesjonalnej lustrzanki w programie PS w przestrzeni Pro Photo, które maja być drukowane na drukarce typu Epson 7880? Pytam ponieważ słyszałem, iz przestrzeń ta jest nazwijmy to trudno-manewrowalna

O: Przestrzenie edycyjne o ekstremalnie dużym gamucie – ProPhoto, WidegamutRGB, ECI RGB itp. pozwalają lepiej wykorzystać potencjał drukarek i ploterów atramentowych, z uwagi na to że nie będą przycinać jego gamutu, co potencjalnie może się zdarzyć w przypadku przestrzeni sRGB czy nawet AdobeRGB. Ma to wyłącznie znaczenie w przypadku zdjęć o b. intensywnych, nasyconych kolorach – krajobrazy, kwiaty, produkty, reprodukcje dzieł sztuki, ubrania. Podczas pracy w środowisku z zarządzaniem barwą ProPhoto nie powinna stwarzać problemów – wymaga jedynie stosowania 16-o bitowej głębi kolorów.

P:Zdjęcie posiada profil sRGB. Po dodaniu do niego ramki w jakimś programiku, i próbie otwarcia tegoż pliku okazało sie, że zdjęcie nie posida już tegoż profilu.
Mam pytanie:
Próbuje otworzyć to zdjęcie w PS’ie. Zostaje poinformowany, iz zdjecie nie zawiera osadzonego profilu RGB.
Czy należy do niego ponownie przypisać profil sRGB czy też “”pozostawić bez zmian”

O: Dla higieny obiegu pracy bezwzględnie najbezpieczniej będzie ponownie osadzić profil sRGB.

P: Jak poprawnie wykonać reprodukcję obrazu? Czy pomocny bedzie do tego ColorChecker?

O: ColorChecker może usprawnić tego rodzaju zadanie – pozwoli precyzyjnie ustawić balans bieli, a utworzony przez niego profil skoryguje ew. nieciągłości widma światła oświetlającego obraz. Będzie też pomocny podczas wizualnej korekty barw, która może okazać się potrzebna – reprodukcja dzieł sztuki to dość trudne zadanie, w profesjonalnych systemach używa się do tego celu fotografii multispektralnej, lub bardzo pieczołowicie scharakteryzowanego spektralnie zestawu świateł, optyki, filtracji, matrycy aparatu.

p. Wojciech:

P: Posiadam Eizo CG222W oraz SX2262W. Ustawiam je za pomocą i1Display Pro. Jak w tych monitorach ustawiać kontrast?

O: W przypadku CG222W kontrast można automatycznie regulować z poziomu oprogramowania EIZO ColorNavigator 6. W monitorze EIZO SX2262W najlepiej wyregulować go za pomocą

p. Piotr W.:
P: ile procent szarości ma mieć szara karta dla aparatu cyfrowego

O: Z uwagi na fakt, że aparat cyfrowy najprecyzyjniej kwantyzuje dane rejestrowane w światłach, im szarość jest jaśniejsza, tym lepiej (byle tylko uniknąć “przepaleń”) – szara karta oraz neutralne pole #20 na wzorniku X-Rite ColorChecker 24 wykorzystywane do balansowania to walor Munsell N8, o 60% reflektancji (dla porównania “szara” karta Kodaka miała 18% reflektancję.

p. Piotr M.:

P: czy i1PRO kalibruje wydruki na materiałach NIEBIAŁYCH, np. aluminium

O: W przypadku aluminium itp. materiałów metalicznych geometria pomiarowa i1Pro (45°/0°) nie jest optymalna. Inne materiały “niebiałe” nie powinny stanowić większego problemu.

p. Tomasz:

P: czy i1Profiler potrafi kalibrować Sprzętowo monitory seri CG ? czy tylko lineryzują lut na karcie graficznej ?

O: W celu wykonania pełnej, sprzętowej kalibracji monitora EIZO serii CG najlepiej użyć oprogramowania ColorNavigator. i1Profiler umożliwi sprzętową kalibrację podstawowych parametrów, natomiast nie jest w stanie zlinearyzować TRC (krzywej odpowiedzi tonalnej) monitora

P: Przecież laby Noritsy 3211 na Papierze Endura ma wiekszą przestrzen w turkusach i magencie niz sRGB

O: Jest to kwestia sposobu w jaki zostało dobrane odwzorowanie percepcyjne stosowane w CMS Noritsu. Ogólnie jest to prosta konwersja sRGB do profilu maszyny, odgórnie zakładająca że materiał przygotowano w sRGB. Pełen gamut Kodaka Endury VC można uzyskać tylko w trybie NetOrder i jest on wyraźnie większy (głównie w turkusach, błękitach, zieleniach).

P: w dziedzinie fotografii są używane papiery z wybielaczami UV lepszym rozwiązaniem jest i1Pro z UV czy bez? w czym gorszy jest i1Pro z filtem UV ?

O: W przypadku oświetlania wybielonych papierów świetlówkami lub LED-ami emitującymi niewiele UV lepszą zgodność da i1Pro UV cut, natomiast sensor bez filtra nieco lepiej się sprawdzi w przypadku światła dziennego i żarowego.
Optymalnym rozwiązaniem wszystkich ew. problemów z wybielaczami optycznymi jest zakup nowego spektrofotometru i1Pro 2 wraz z oprogramowaniem i1Profiler i modułem OBC.

P: Nie lepiej konwertować z Adobe RGB do przestrzeni Labu za bez pośrednicwa sRGB?

O: W przypadku, gdy mamy profil minilabu oczywiście lepiej bezpośrednio konwertować z AdobeRGB do przestrzeni maszyny+papieru. Konwersję sRGB stosujemy wtedy, gdy bardziej nam odpowiada rendering barw dobrany przez producenta.

p. Aleksander:

P: Jakie przyjąć parametry do ustawienia monitora pod druk offsetowy oraz do obrobki fotografii do sieci oraz do wydruków na drukarce RGB

O: W przypadku druku offsetowego i atramentowego wszystko zależy od światła użytego do oświetlenia arkusza – jeśli będzie to standardowa podświetlarka D50 (JUST lub GTI) kalibrujemy monitor do 160cd/m^2, punkt bieli D55-D65 (w zależności od bieli papieru). Dla internetu zasadne może się okazać skalibrowanie do jaskrawości maksymalnej (wiele osób do przeglądania internetu używa laptopów i monitorów ustawionych na 100%), punkt bieli D65. Jedynie słuszny cel kalibracji nie istnieje – parametry zawsze należy dobrać pod konkretną lub statystyczną jasność oświetlenia/podświetlenia oraz barwę światła i papieru.

p. Jakub

P: czym różni się kalibracja sprzętowa od softowej?
Jak często powinno się kalibrować monitor

O: Pełna kalibracja sprzętowa polega na wgraniu utworzonej podczas pomiaru korekty linearyzacyjnej krzywych odpowiedzi tonalnej do wielobitowej, trójwymiarowej tablicy korekcyjnej o szesnastobitowej precyzji przeliczania. Ponieważ w odróżnieniu od kalibracji programowej wykorzystywana jest precyzyjna wielobitowa LUT monitora, a nie mało precyzyjna, 8-o bitowa LUT karty graficznej, kalibracja taka jest bezstratna, dzięki czemu uzyskujemy lepszą jakość tonalną, wierność i precyzję wyświetlanego obrazu.

Najlepsze monitory wyposażone w korektę starzenia się podświetlenia są b. stabilne i nie wymagają częstej rekalibracji – w zastosowaniach fotograficznych wystarczy raz na kilka miesięcy. Tańsze, gorsze i mniej stabilne monitory należy kalibrować co kilka tygodni.

p. PawełP:

Mam pytanie odnośnie monitora eizo – obecnie mam ev2333W. Przeczytałem na stronie EIZO że jest on dedykowany do prac biurowych. Czy w takiej sytuacji jest sens kupowania kalibratora? (Myślałem o colourmunki)

O: Im gorszy monitor, tym bardziej wymaga on kalibracji oraz oprofilowania. Problemem tanich monitorów jest to, że kalibracja jednocześnie powoduje spadek jakości tonalnej wyświetlanego obrazu, a im bardziej fabryczne ustawienia monitora odbiegają od celu naszej kalibracji, tym większe będą straty.

p. Tomasz

P: Czy świetlówki akwarystyczne są dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o oświetlenie stanowiska pracy?

O: Świetlówki akwarystyczne są zwykle trochę zbyt chłodne (6500K), lepiej użyć świetlówek 5000K.

p. Andrzej

P: A ja zarządzam kolorem na ceramice i jest to trochę trudniejsze bo prawdziwe kolor uzyskuje się dopiero po wypaleniu w wysokiej temperaturze 820 st.C

O: W przypadku ceramiki należy wypalić wzorce przed zeskanowaniem, by profil charakteryzował finalny efekt. Ważne jest uzyskanie powtarzalności procesu – jeśli nie jest to możliwe, należy wypalić i zeskanować kilka wzorców a następnie uśrednić pomiary.

p. Tytus

P: jak precyzyjnie zmieniać jasność z klawiatury MBPro?

O: [Command} + [Option] + [F1]/[F2] – niestety, Apple coś namieszało i w OS-X Lion przestało to działać, pozostaje tylko suwaczek jasności w preferencjach systemowych.

p. Janusz

P: Jak skalibrowac monitor CRT EIZO T965 ColorMunki Photo

O: Oprogramowanie ColorMunki Photo niestety nie jest zoptymalizowane pod kątem kalibracji monitorów CRT.

p. Arkadiusz

P: Lepiej używać oprogramowania Passpora czy DNG ProfileEditor do tworzenia profilów DCP

O: Renderingi barw stosowane przez X-Rite oraz Adobe podczas tworzenia profili DNG trochę się między sobą różnią – proponuję wykonać profil przy pomocy jednego i drugiego, a następnie stosować ten, który bardziej przypadnie nam do gustu.

p. Wojciech

P: Mam Color Munki Photo, kalibruję monitor NEC Reference i drukarkę Epson R2880. W zasadzie z zadowalającymi wynikami ale mam pytania: 1. Monitor jest szerokogamutowy, kalobrator jest spektrofotomertem ale jak mają się wyniki z niego uzyskane względem urządzeń z wyższej półki. 2. kalibrując drukarkę otrzymuję profil RGB a w ogólnych informacjach kiedyś zdobytych miałem informację, że można również wykonać profil CMYK-owy, co w mojej sytuacji – jak sądzę – byłoby pomocne bardziej w ocenie efektów, jakie osiągnę w druku offsetowym, dokąd trafia większość zdjęć, które opracowuję. Czy dobrze myślę i jak uzyskać profil CMYK?

O: W stosunku do i1Pro nie widzę istotnych różnic, być może nowy i1Pro2 będzie nieco lepszy dzięki komensacji szumu i driftu termicznego. W kalibracji monitorów i1Display Pro wypada na tle spektrofotometrów nieco lepiej – jest w stanie precyzyjniej mierzyć ciemne próbki. Drukarka Epson StylusPhoto R2880 jest sterowana koordynatami RGB, dlatego należy ją profilować w trybie RGB – wartości CMYK po prostu “nie rozumie”, dlatego profiowanie jej w CMYK mija się z celem. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by symulować na niej efekty osiągane w druku offsetowym – najlepiej użyć w tym celu papieru proofingowego, a w oknie dialogowym Print Photoshopa wybrać:
Color Management
[V] proof
Color Handling:
Photoshop Manages Colors
Printer Profile:
- profil ukręcony dla R2880 i papieru wykorzystywanego do wykonania próby
Proof Setup:
Working CMYK
[ ]Simulate Paper Color – wyłączyć jeśli używamy papieru proofingowego, włączyć jeśli innego, lub jeśli symulujemy barwę papieru innej klasy (niepowlekanego, gazetowego)
[V]Simulate Black Ink

p. Robert

P: Mam HP dv5 z ciekawości jakie on ma podświetlenie? Czy można wykonać dwa profile jeden do internetu a drugi na potrzeby publikacji zdjęc w LAB i nastepnie te profile zmieniać?

O: W-LED. Jak najbardziej, będzie z tym trochę więcej zabawy, ale nic nie stoi na przeszkodzie.

p. Marcin

P: Czy monitory Eizo serii CG w tym momencie mają wbudowany kaliblator?

O: Monitory EIZO ColorEdge z cyferką “5″ w oznaczeniu (CG245W oraz CG275W) mają wbudowany kolorymetr EIZO Swing (Konica-Minolta Sensing). Pozostałe modele nie posiadają wbudowanego kalibratora

p. Artur

P: System Win7 kalibrator i1 PRO po wykalibrowaniu przegladarka systemowa wyświetla obrazy bardzo ciemne. W PS, Lr, Fast Stone jest ok. W czym problem?

O: Naprawdę ciężko powiedzieć, ale proszę spóbować zmienić rodzaj tworzonego profilu z ICC v4 na v2

p. Artur:

P: Czy do monitora Eizo cg241w lepszym programem do kalibracji z i1 pro nie jest color navigator 6

O: Podczas prelekcji prezentowałem uniwersalne oprogramowanie i1Profiler, jednak w przypadku specjalistycznej serii EIZO ColorEdge oprogramowanie Color Navigator 6 zapewnia optymalne rezultaty – pozwala dokonać pełnej sprzętowej kalibracji, bez utraty jakości tonalnej wyświetlanego obrazu

p. Przemek

P: Jak wyciągnąć target z ColorMunki? próbowałem przez drukarkę pdf, ale Małpa kreci mi profil CMYK

O: Potrzebne będzie oprogramowanie Adobe Acrobat X

p. Bartosz

P: da się oprofilować aparat kompaktowy, który nie ma możliwości rejestrowania RAW

O: Niestety, nie

p. Mateusz

P: Czy po kalibracji do 80 cd/m2 jeżeli zwiększymy jasność monitora sprzętowo, kalibrajca nam się wysypie? Czy kąt wychylenia monitora/matrycy ma wpływ na kalibracje?

O: Zmiana jaskrawości podświetlenia może skutkować pewną zmianą temperatury barwowej, oraz liniowości wyświetlanego obrazu – optymalnie zatem jest najpierw skalibrować monitor do zadanego celu, a następnie profilować dla konkretnych nastawów. Kąt nachylenia matrycy nie ma znaczenia – zwykle po prostu odchyla się monitor do tyłu, by sensor dobrze przylegał do powierzchni wyświetlacza.

p. Krystyna
P: Od czego zaczac “”zgranie”" nowego monitora EIZO CG275 z macbookiem i pakietem Adobe CS4?

O: Należy zainstalować oprogramowanie ColorNavigator, zdefiniować własne cele kalirbacji, uruchomić proces i… to tyle. Profiler automatycznie zapnie stosowne profile w systemie, środowisko Adobe automatycznie zrobi z nich użytek.
Zalecam jedynie skorzystanie z przeglądarki internetowej FireFox, w której dobrze jest aktywować zarządzanie barwą dla nieotagowanych treści (>90% tego, co jest publikowane w internecie), które zaczną domyślnie być traktowane jako sRGB (Safari zarządza tylko treściami otagowanymi) – należy wpisać w pasku adres polecenie about:config, a następnie zmienić wartość tagu gfx.color_management.mode z wartości domyślnej “2″ na “1″, oraz gfx.color_management.enablev4 z “false” na “true”

p. Maciej

P: Jako optymalne natężenie światła w pracowni podał Pan około 250 lux. Czy planując oświetlenie lepiej zaplanować np. na 500 lux z możliwością przyciemniania do 250 czy raczej nie należy stosować przyciemniania? Pytam w odniesieniu do świetlówek np. Philips Graphica Pro – czy przyciemnianie takich świetlówek zmienia ich barwę lub w inny sposób znacząco “”psuje”" światło otoczenia?

O: W całej pracowni nie ma sensu robić iluminacji, wręcz może to zaszkodzić z uwagi na odblaski na monitorze. Istotne jest tło bezpośrednio za monitorem będące w zasięgu wzroku i miejsce, w którym będziemy oświetlać odbitki. Sterowanie natężeniem światła nie wymaga stosowania ściemniacza – wystarczy oddalić lub zbliżyć odbitkę/wydruk do źródła światła – natężenie światła spada wraz ze zwiększeniem odległości od jego źródła w postępie kwadratowym.

p. Dawid

P: czy wysyłajac zdjęcia do laboratorium z profilem sgrb bedzie widac róznice w odbitce przy adobe srgb pisze o najbardziej popularnych formatach 15×21

O: W przypadku odbitek wykonanych w laboratoriach wykorzystujących pełen gamut papieru fotograficznego będzie widać pewne różnice dla mocno nasyconych błękitów, turkusów i zieleni

P: czy nie jest tak ze w przypadku umieszczania zdjec na stronach www oraz odbitkach dla klienta w wymiarze 10×18 i 15×21 lub podobnych za bardzo przywiązujemy wage dla zakupu monitora za 8tys,, zakupu sprzetu do profilowania wartego kilka tysiecy zł konwertorowania zdjec do profili dobre i drukowaniu go na najlepszych papierach czy to nie jest za duzo do wykonywania usługo dla klienta gdzie odbitki maja małe wielkosci a klient nie widzi róznicy pomiedzy rgb a adobe sgb-czy jest sens wydawac tyle pieniędzy na najlepszy sprzet ? nie pisze o wykorzystywaniu go w firmach graficznych, itp

O: Sprzęt do zastosowań o krytycznym znaczeniu barwy daje nam przede wszystkim komfort pracy – dzięki stosowaniu obiegu pracy zarządzania barwą jesteśmy w stanie precyzyjnie kontrolować efekty, które uzyskamy później na odbitce, na monitorze, telewizorze, telefonie i tablecie, a następnie wykorzystać w 100% możliwości danej techniki reprodukcyjnej. Cena zestawu wysokiej klasy monitora, kolorymetru, wzornika i oświetlenia do oceny wydruku nie jest wysoka w stosunku do cen reporterskich, pełnoklatkowych aparatów cyfrowych i profesjonalnej, jasnej optyki. Pytanie czy jest sens inwestować dziesiątki tysięcy w pełnoklatkowe korpusy i stałki ze światłem f/1,2 by później niweczyć ich potencjał przez nieoptymalne przygotowanie materiału na przekłamującym sprzęcie i wykonanie nędznej jakości odbitek?

P: W jaki spoasób korzystac z profili barwnych dostarczanych rzez laboratoria cyfrowe dla fotgerafów
? czy mozna hurtowo obrabiac zdjecia juz z profilem labu?

O: Profil należy wykorzystać w softproofingu (próba koloru) wykonanym Photoshopie lub Lightroomie 4 – pozwala on przewidzieć, jakich barw nie uda się poprawnie zreprodukować z uwagi na ograniczenia technologiczne i przewidzieć rezultat, jak również zareagować podczas przygotowywania materiału na ew. problemy wynikające z tego tytułu. Możemy też dokonać konwersji do udostępnionego profilu, wykorzystać odwzorowanie percepcyjne lub relatwynie kolorymetryczne. Konwersję taką można oczywiście przeprowadzać wsadowo w PS lub wykorzystując np. moduł “print” w LR.

P: na rynku wprowadzona tanie monitory z matryca IPS czym sie róznią od droższych omawianych tu monitorów z tymi samymi matrycami

O: Monitory te nie mają precyzyjnego sterowania matrycą za pomocą wielobitowej 3DLUT, przez co można je kalibrować wyłącznie przy pomocy mało precyzyjnej, 8-o bitowej tablicy korekcyjnej karty graficznej. Nie mają układów korekty starzenia i stabilizacji podświetlenia, przez co są mniej stabilne, trzeba je dłużej rozgrzewać i częściej kalibrować. Nie mają również elektronicznej kompensacji równomierności podświetlenia, przez co obraz nie jest jednolity na całej powierzchni

p. Dariusz

P: Czy profil do colorcheckera trzeba robić zawsze osobno dla zdjęcia czy robi sięgo tylko raz?

O: Profil DNG wykonujemy dla danego widma światła oświetlającego fotografowaną scenę. Jeśli światło się zmieni, musimy stworzyć nowy profil. Po pewnym czasie możemy jednak zgromadzić kolekcję profili sprawdzających się w określonych sytuacjach zdjęciowych i wykorzystywać je zależnie od okoliczności, a wzorca używać już tylko do balansowania bieli.

p. Piotr

P: Jakie były najczęstrze problemy jakie napotkał Pan podczas użytkowania kalibratorów

O: W przypadku starszych kolorymetrów problemem była kiepska powtarzalność, niska trwałość, oraz niedostosowanie do widm nowych rodzajów podświetleń (szerokogamutowych świetlówek i LED) w monitorach LCD. Spektrofotometry wypadały pod tym względem zdecydowanie lepiej, ale z uwagi na gorszy stosunek sygnału do szumu (SNR) niezbyt precyzyjnie mierzyły ciemne próbki barwne, do tego były podatne na drift termiczny. Wszystkie te problemy zostały praktycznie wyeliminowane w kolorymetrze i1Display Pro.

P: Jak trwałe są pigmenty w próbniku ColorPasport Checker?

O: Z moich doświadczeń wynika, że bardzo trwałe. Od wielu lat mam poprzedni, duży ColorChecker 24 i nie wykazuje on najmniejszych oznak zużycia.

p. Dawid

P: Czy EIZO FlexScan S2111W i S1721 nadają się do kalibracji ? tym bardziej, gdy pracują podpięte do jednego komputera – jednej karty graficznej (S2111W via DVI, S1721 analogowo? czy dobrze myślę (wiem ?) że przed rozpoczęciem pracy nad kalibracją jakiegokolwiek wyświetlacza należy go zresetować do ustawień domyślnych producenta – bez żadnych narzuconych ustawień RGB?

O: S2111W i S1721 należy ustawić w tryb “Custom”, następnie skalibrować ich jaskrawość i punkt bieli do zadanego celu. Najlepiej zrobić to z menu OSD przy pomocy parametru Brightness i RGB gain. Kanały RGB należy wstępnie ustawić na 100%, a następnie przyciąć dwa z nich aż do uzyskania zdefiniowanego w kalibracji punktu bieli. Po uzyskaniu analogicznej jaskrawości i barwy bieli, należy monitory oprofilować – profiler powinien automatycznie przydzielić w systemie odpowiedni profil z korektą linearyzacyjną dla każdego z nich